sobota, 17 lipca 2010

SEITAN Z ZIELONYM SOSEM ( obiad, wege)

SEITAN Z ZIELONYM SOSEM
Przepis na dole posta.

Zielony sos- gotowy , ma piękny wygląd , zapach i smak.

SKŁADNIKI-po pół szkl. oliwy i pestek dyni, sól i pieprz do smaku, pęczek natki pietruszki, zioła -rożne/, woda -1/4 szkl .



Moje zioła w skrzynce, kupuję taniej w doniczkach i przesadzam , mam wtedy do dyspozycji przez cały rok.
Wszystko miksujemy aby uzyskać kremową konsystęcję i już gotowe.
Gotowe danie z kotletem z glutenu pszenicznego (seitan)
Gotowy gluten- surowy............................
Proporcje ( seitan uzyskany z 1 kg. maki) - dzielę na8 kawałków.

Rozkładamy folie aluminiową,przykrywamy folią plastikową, rozbijamy....................
Uzyskujemy taki piękny placuszek, ma drobne dziurki.......
Wrzucamy do pikantnego wywaru z warzyw, gotujemy ok. 30 min.
Wyjmujemy, po chwili odlewamy z talerza nadmiar wody, posypujemy kolorowym czosnkiem lub nacieramy tartym surowym. Odstawiamy na 1 godz.(minimum 1 godz) , kto lubi pikantne posypujemy jeszcze pieprzem ziołowym.
Nastepny krok to smarujemy zielonym sosem,
Panierujemy w mące opcja dla wegan lub w bułce i jajku , smażymy na gorącym tłuszczu.
To kawałek , po przekrojeniu wygląda apetycznie......niżej na zdjęciu podany z makaronem gryczanym , sosem zielonym i rzodkiewką. Rewelacja!

SEITAN -inna nazwa to gluten pszeniczny,jak zrobić ?Przepis jest na mojej stronie pod hasłem- cielęcina australijska. Ja nie kupuję gotowego w proszku, dlatego że mi nie smakuje i jest drogi.
Z 1 kg. otrzymuję 8 sztk. kotletów. Ostatnio przeglądałam różne przepisy, ale nic mi nie odpowiadało, a na obiad zaprosiłam swoją przyjaciółkę Krystynę a wiem, że jest wielkim smakoszem.
Była sobota 17 lipca, upał w słońcu 49 stopni.
Na pierwsze danie był chłodnik tzn, klasyka (w piątek ugotowałam młodą marchewkę, botwinkę , zakwasiłam cytryną , a przed podaniem dodałam jogurt wymieszany z 2 łyż. śmietany, pokrojony ogórek , rzodkiewka, dużo koperku i 3 ząbki czosnku, doprawiłam solą i pieprzem ,wymieszałam dokładnie i gotowe! Pycha!) Do zupy podałam chleb cebulowy.
Drugie danie - makaron nitki gryczany+ rzodkiewka+ kapusta modra+ pomidor+ zielony sos+ kotlet duży zielonym sosem. Wszystko było idealne, smakowało wybornie. Surówki można zmieniać wg. gustu lub pory roku. Ja podam przepis na sos zielony-pyszny (mój własny przepis, nad, którym długo pracowałam) oraz kotlety z glutenu, z zielonym sosem.

PRZEPIS NA ZIELONY SOS LETNI
*1/2 szkl. oliwy z oliwek
*1/2 szkl. pestek z dyni ( zielone łuskane)
* pęczek pietruszki
* oraz zioła kolendra, lubczyk , bazylia, oregano ( kilka małych gałązek) , jeżeli nie mamy użyć chociaż jedno z nich , wtedy dać więcej pietruszki
* 1/4 szkl wody
* sól i pieprz do smaku.
* 4 ząbki czosnku
Wszystko miksujemy na krem

Przepis na kotlety z zielonym sosem

Gluten (seitan) dzielimy na8 kawałków
Na blacie rozkładamy folię aluminiową, kładziemy kawałek glutenu, następnie na to folię plastikową i rozbijamy pałką lub tłuczkiem aby uzyskać duży cienki kotlet. Co jakiś czas prostujemy folię gdyż wbija się i kurczy, gdy uzyskamy odpowiednia wielkość, wrzucamy do pikantnego wywaru z warzyw i gotujemy 30 min. pod przykryciem, mieszając delikatnie co jakiś czas.
Następnie wyjmujemy na talerz, posypujemy kolorowym czosnkiem (suchy w torebce) lub nacieramy świeżym. Odstawiamy na następny dzień lub minimum na 1 godzinę. Smarujemy sosem zielonym , panierujemy w mące lub w jajku i bułce tartej, smażymy na gorącym oleju. Można też zapiekać w piekarniku ( wersja bez tłuszczu)
Kotlety podawać z makaronem gryczanym, ryżem itp do tego ulubiona surówka lub ogórek małosolny. Jest pyszne i łatwe!

SMACZNEGO


3 komentarze:

  1. ha, kupuje pomysł , kupuje
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. i zrobiłam tyle ,że na kotletach sojowych -bo z lenistwa nie chciało się mi robić glutenu
    Pyszne

    OdpowiedzUsuń