czwartek, 31 stycznia 2019

CHLEB GRAHAM - bardzo łatwy







CHLEB GRAHAM - przepis dostałam od Basi, byłam zachwycona gdy jadłam ten chleb upieczony przez Basię. Właśnie takiego,  chleba szukałam .Ten chleb upiecze każdy, gwarantuję!
SKŁADNIKI
*    2 szklanki mąki białej
*    2 szklanki mąki z pełnego przemiału
*    ziarna po 2 łyżki sezamu, słonecznika, nasion lnu.

ZACZYN Z DROŻDŻY
*   2 łyżeczki płaskie soli ( 12 g ) + 2 szklanki ciepłej wody + 4 dkg drożdży = wszystko wymieszać Zostawić na 15-30 minut w ciepłym miejscu.
 Dodać mąki, ziarna i wymieszać dokładnie, zostawić na 1,5 godziny do wyrośnięcia.

Po tym czasie, wymieszać , przerobić ciasto, przełożyć do foremki wysmarowanej oliwą. Zostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia.
Pieczemy 1 godzinę i  10 minut w temperaturze 180 stopni (elektryczny piekarnik)
Po upieczeniu, wyjmujemy z formy i przykrywamy lnianą ściereczką.
Gotowe i łatwe?
POWODZENIA!
UWAGA- 1  łyżeczka zawiera - 6 g soli, tutaj potrzebujemy 2 płaskie łyżeczki soli ( 12g soli)













:)

51 komentarzy:

  1. dobry chleb ważna rzecz , zresztą chleb domowy to magia w najczystszej , najpiękniejszej postaci

    OdpowiedzUsuń
  2. A czy ten chleb wyrośnie, jeśli do drożdży nie dodajemy żadnego słodu?

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepraszam,że dopiero teraz odpisuję,ale też miałam podobny dylemat gdy dostałam ten przepis od Basi, chlebuś wyrośnie pięknie .....nie trzeba nic słodkiego dodawać.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam. Zaciekawiła mnie miska. Czy w takiej zwykłej metalowej (stalowej) misce można upiec chleb na zakwasie? pozdrawiam
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  5. Anno- tak można mam jedną taką miskę wys. ok 8cm - 20 cm( długość), wychodzi bardzo ładny okrągły chlebek. Stalowa nie aluminiowa,pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak ktoś nie ma metalowej miski to można upiec w normalnej tortownicy.Ja tak piekę i jest wszystko ok.

    OdpowiedzUsuń
  7. Można również piec w normalnych foremkach do ciasta takich prostokątnych nie wiem jak się one fachowo nazywają.Życzę smacznego

    OdpowiedzUsuń
  8. tak, tak, oczywiście że tak, każdy ma po jakiś czasie swoje ulubione formy, pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla gapowiczów takich jak ja dodam, że do chleba należy dodać 2 łyżeczki soli a nie łyżki! Przecztałam 2 łyż. i nie myśląc z rozpędu wrzuciłam łyżki no i wyszła sól pod postacią chleba;( Chleb super gdyby nie ta sól nieszczęsna;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. Co to jest mąka z pełnego przemiału.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mąka z pełnego przemiału to taka mąka, gdzie całe ziarna mielimy i nic nie odrzucamy. Wszystkie składniki czyli -zarodki, otręby itp.niektórzy nazywają to popiołem im więcej tym zdrowiej. Inaczej powiedziała bym -zmielone całe ziarno- pełne.
    Maka pszenna razowa, mąka żytnia razowa itp.różni się tylko ziarnem
    ( raz zmielone nie oczyszczone ziarna).
    Biała mąka jest oczyszczona ze wszystkich soli mineralnych i witamin.
    pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Gdzie mogę kupić mąkę z pełnego przemiału ? Czy jest droga ? Ile ma kalorii taka kromka chleba? Aktualnie jestem na diecie i chciałabym upiec taki chleb, tym bardziej,że wygląda apetycznie i zdrowo :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mąkę z pełnego przemiału, można kupić w sklepach przy piekarniach oraz w marketach np.Tesco. Cena 1kg. - ok.5zł. Jeżeli chodzi o kalorie to zależy od dodatków- będzie ok. 1oo kalorii. ale najważniejsze ,że to jest zdrowe. Chleba białego zjesz 5 kromek a razowy 1-2 max.pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jakas niedokladnosc tu jest .nie ma w skladzie zakwasu?

    OdpowiedzUsuń
  16. Mialam na mysli zaczyn o ktorym mowa wyzej?

    OdpowiedzUsuń
  17. Zaczyn jest na końcu przepisu tj. sól+ woda+ drożdże= zaczyn (patrz zdjęcie nr.3) Zdjęcia -pokazane krok po kroku jak to zrobić.
    Przepis na chleb na zakwasie wkrótce,taki bardzo łatwy, pozdrawiam i życzę udanych wypieków:)

    OdpowiedzUsuń
  18. To nie jest chleb graham... Chleb gracham to chleb z maki typu graham 950. Do chleba graham nie dajemy bialej mąki...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Anonimowy-chleb graham (orginalny) pieczony jest bez drożdży i tylko z mąki pszennej typ 1850 tak zalecał prof. Sylwester Graham. Ten przepis dostałam od znajomych z taką nazwą. Można zmienić nazwę,że jest to chleb "typu graham" . Dzisiaj większość chlebów jest pieczona z róznych gatunków mąki, której jest przewaga taki jest typ chleba. Ja w domu na zyczenie męża piekę chleby z rożnych rodzajów mąki, bez białej. Ziarno mielę sama w młynku żarnowym.Gdy jemy surówke z kapusty, czy tam jest tylko kapusta? Mozna by na ten temat dyskutować, dziękuje za komentarz i pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  20. Dziś kolejny raz piekłam ten chlebek :)
    Mój mąż nie chce już jeść żadnego innego :)
    Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Pani Natalio,mam od Pani zakwas-piekę na nim chleb od prawie roku!Jest super!!!
    Czy mogę na nim upiec chleb z mąki żytniej?
    O mące pszennej jest obszerny wywiad z amerykańskim kardiologiem na stronie nowadebata.pl
    O życie nie ma tam nic.
    Serdecznie pozdrawiam-fanka Pani bloga.

    OdpowiedzUsuń
  22. Anonimowy- dziękuje za komentarz aż mi się ciepło zrobiło na serduszku, że ktoś wykorzystał (zakwas gdy rozdawałam a rozdałam około setki) i piecze chlebuś. Jeżeli chodzi o mąkę- to można dodac tylko żytnią lub tylko orkiszową i jakie mamy ochotę, tylko zachować proporcje. Ja zawsze dodaję białą mąkę- tylko 1 szkl.Życzę udanych chlebów i pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
  23. A ile ma rosnąć przed wstawieniem do pieca? Mniej więcej, proszę.

    OdpowiedzUsuń
  24. Anonimowy - jeżeli napełniasz formę 3/4 ma wypełnić się do końca formy( po brzegi), jeżeli jest ciepło rośnie szybko ok. 40 min. Lepiej zostawić w spokoju i niech rośnie 1 godz. W tym czasie możemy robić coś innego. Pozdrawiam i życzę wypieczonego chlebka:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Piekłam ten chlebek,zostawiłam go na noc w lodówce i część uciekła mi z foremki:),ale wyszedł bardzo dobry.Polecam

    OdpowiedzUsuń
  26. Czy sól oprócz walorów smakowych spelnia inna funkcje? Chcialabym wykluczyc sól z przpisu:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Odpowiedzi
    1. Dziekuje, wlasnie zabieram sie za robienie chlebka:)

      Usuń
  28. Pani Natalio proszę mi powiedzieć dlaczego w czasie pieczenia/jakieś 4 razy/pęka mi chlebDodam,że piekę orkiszowo-żytni-zrezygnowałam z mąki pszennej.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  29. Anonimowy- przyczyn może być kilka, za krótki czas rośnięcia lub zbyt wysoka temperatura. Chleb ma podwoić swą objętość , dać mu spokojnie wyrosnąć może to pomoże.Pozdrawiam i powodzenia:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Przyznam,że ostatnimi czasy trochę "poganiałam" chleb w czasie rośnięcia.Nie czekałam aż podwoi swą objętośc w wyrastaniu.
    Serdeczne dzięki za odpowiedź-pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  31. witam jaka forma 25cm na 35 czy 10 na 35 ?pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  32. Anonimowy -25 x35 cm, 10x 35cm to na pewno dwie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam proszę o informację czy dwa razy zostawiamy chleb do wyrosniecia?? Najpierw w misce po wyrobieniu przez 1.5 h a pozniej ponownie w formie w ciepłym miejscu??
    Jeśli tak to na ile mniej wiecej?? Godzinę??

    OdpowiedzUsuń
  34. Czy mąkę z pełnego przemiału mozna zastąpić zwykłymi otrębami pszennymi?

    OdpowiedzUsuń
  35. Moim zdaniem ten chleb smakowo jest bardzo przeciętny-dwie łyżeczki soli to i tak dość dużo-chleb jest słony.Prawie wcale nie urósł,mimo iż zostawiłam go na całą noc w ciepłym pokoju.Ogólnie gnieciuch jakich mało,nie polecam

    OdpowiedzUsuń
  36. Anonimowy - nie lubię odpowiadać na "anonimy" -dziś zrobię wyjątek
    Chleb rośnie raz- w foremce. Oczywiście makę z pelnego przemiału możecie zastąpić otrębami lub inną mąką. A co do tego gniota, tak się, zdarza , przyczyny moga być różne. Więc jeżeli mi nie wychodzi jakas potrawa to robię do skutku. Przepis dostalam od Basi ,jestes pierwszą osobą "ANONIMOWY" gdzie przepis się nie sprawdził. Amoże przyczyna tkwi gdzie indziej, pozdrawiam ciepło Natalis!

    OdpowiedzUsuń
  37. To mój pierwszy chleb zrobiony w domu. Chlebek bardzo smaczny, tylko skórka wyszła bardzo twarda. Jak można temu zaradzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja po upieczeniu i wystudzeniu chleba , zawijam w ręcznik lniany i wkładam do worka foliowego, chleb będzie, miękki i może leżeć do tygodnia,moze ta rada sie przyda, pozdrawiam:)

      Usuń
  38. Witam, jako ze jestem kompletnie zielona w temacie, a dzięki Pani przepisowi nabrałam ochoty na upieczenie swojego pierwszego chleba, chciałam się upewnić - po tym czasie, kiedy chleb rośnie po raz pierwszy, powinnam to wyrośnięte ciasto ponownie wymieszać, tak?
    Oraz należy je "przerobić" - chodzi o przerobienie dłońmi? :)
    Przepraszam za takie "głupie" pytania, ale byłabym wdzięczna za odpowiedź :)
    Pozdrawiam.
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasia - tak rośnie w misce, potem wyrabiamy jeszcze raz , bardzo dobre pytania,ja treaz polecam chleb na zakwasie, moim zdaniem latwiejszy do upieczenia i mniej pracy.Jutro Swidnicy będe rozdawać zakwas- początek o godz, 16 na ul. Jagiellońskiej. Zczecam do pieczenia chleba na zakwasie i serdecznie pozdrawiam.Przy pieczeniu chleba na drożdżach , czekać aby chleb dodrze wyrósł ,nie spieszyć się. Pozdrawiam i powodzenia:)

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za odpowiedz! :)

      Usuń
  39. Zaciekawił mnie zaczyn drożdżowy, że do niego dodajesz sól.
    Czy sól nie spowoduje, że zaczyn nie wyrośnie?
    Ja zawsze do zaczynu dodaję trochę mąki, a sól do właściwego ciasta.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! ja też na początku byłam sceptycznie nastawiana do tego przepisu i takie same miałam obawy. Chleb wychodzi pyszny i wyrośnie. Sprawdzone przez wiele osób. Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. chleb może nie wyjśc tylko wtedy jak się drożdże połączy bezpośreednio z sola . Pozdrawiam

      Usuń
  40. czy chleb na zakwasie można upiec z każdej mąki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, każda mąka oczywiście im bielsza mąka tym bardziej chleb puszysty. pozdrawiam:)

      Usuń
  41. Kto to trzyma drożdżówkę do wyrośnięcia całą noc??? Dlatego chleb wyszedł "gniot". Ciasto [po prostu "przegarowało". A co do pęknięć to proszę po włożeniu do formy poprzecinać ciasto nożem kilka razy, powinno pomóc:-)

    OdpowiedzUsuń
  42. Witam,robiłam wczoraj i chyba ciasto wyszło za lejące.Dałam 300g mąki 1850, 280g mąki 650, 500ml wody.Po 50 min.ciasto było wyrośnięte,aż przykleiło się do ściereczki.Przemieszałam ciasto łyżką i przelałam do keksówki. Po 30 min. ciasto było wyrośnięte, wstawiłam do piekarnika bo obawiałam się że ciasto wypłynie z formy.W piekarniku ciasto się zapadło. W smaku chleb pyszny,ale wygląd nie ten.Chyba 2 szklanki wody to trochę za dużo.Bardzo proszę o dokładniejsze sprecyzowanie przepisu,po ile gramów ma być mąki jednej i drugiej i ile ml ma być wody.Z góry dziękuję.
    Pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
  43. Droga Halinko. Jedna zasada ,która obowiązuje mierzymy tą samą szklanką wszystko. W dzisiejszych czasach szklanki minimalnie się różnią. Ale jezeli wszystko odmierzamy tą są szklanką tzn, woda,mąka wyjdzie na pewno. Często jest tak ,że mąka mnimalnie różnie wchłania wlej 1 1/2 szklanki wody i zobaczna konsystęcje ciasta. Jeżeli mi się uda może za twa tygodnie nagram filmik to ,każdemu ułatwi życie. Tym bardziej że jest duze zainteresowanie tym chlebem, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  44. Witam.chlebek piekłam drugi raz i jest pyszny.Troszkę za drugim razem ulepszylam.Gorąco polecam.Smacznego😀

    OdpowiedzUsuń