niedziela, 17 maja 2009

AGAR- AGAR kolorowe przekąski


Agar-agar, agar (E406) dobrze rozpuszcza się w wodzie o temperaturze ok. 90-100 °C, a zestala się, tworząc rodzaj żelu w 40-50 °C. Zestalony żel rozpuszcza się po ponownym podgrzaniu do 90-100 °C[1]. Zjawisko to jest przykładem histerezy przemiany fazowej ciało stałe-ciecz. Agar-agar wytwarzany jest z krasnorostów (Rhodophyta)..
AGAR- AGAR jest to środek żelujący, można go użyć do pysznych galaretek na słodko i nie tylko.
Moja propozycja to kolorowe przekąski.

Jak to zrobić bardzo prosto, sok doprowadzić do wrzenia i dodać agar,( nie gotować) wlać do naczynia wymieszać, w 40 stopniach już tworzy się żel i po chwili gotowe.
Taką galaretkę, nie trzeba nawet przechowywać w lodówce.
Ja kupiłam dwa soki, pomarańczowy i z czarnej porzeczki. Pomarańczowy był sokiem 100% a czarna porzeczka to tylko nektar. Więc uzyskałam 2 kolory.

WYKONANIE
A więc - 1 op(2 g) agaru dodać do b. gorącego 3/4 l soku nie więcej może być mniej!, wymieszać i wlać do naczynia aby zastygło. UWAGA! bardzo szybko zastyga już w 40%
Zastygłe galaretki kroimy na małe kawałki, nadziewamy na wykałaczki na przemian z owocami.Pasuje winogron , truskawki, mang, kiwi itp
Ja dodałam winogron, truskawek niestety jeszcze nie ma . Wygląda pięknie i smakuje wybornie. Ja nie używam żelatyny w swoim domu, więc cieszę się że mam roślinny środek żelujący. Myślę, że każdy z was zaskoczy taką kolorową przekąską, swoje dzieci i znajomych!

Jest to trochę pracy ale warto! SMACZNEGO!

11 komentarzy:

  1. Witam, chciałabym sie dowiedzieć czy użyłaś do robienia tych galaretek "syropu" znaczy tego soku do rozpuszczania w wodzie jeszcze nie zmieszanego z wodą. Czy już z rozrobionym sokiem z wodą?

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy raz robiłam coś z AGAR, galaretka wyszła super. A robiłam z soku pomarańczowego z kartonu - tymbarka :) ~slonko

    OdpowiedzUsuń
  3. super, polecam też zrobić np. w formie babki lub serducha, pięknie wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dupowata strona bo niejest tak latwo znalesc przepisow nie polecam.Nie zadowolany.

    OdpowiedzUsuń
  5. jeszcze się taki nie urodził co by wszystkim dogodził!pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. a ile tego agaru mam wspypac, np na litr soku?

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja kupuję agar już porcjowany po 2g w malutkich woreczkach, więc na 3/4 l soku daje 1 opakowanie, nie gotować tylko wlać na bardzo gorący sok. W opakowaniu przeliczając będzie 2-3 płaskich łyżeczek od herbaty.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jesteś moją jedyną nadzieją... :)
    sernik na zimno...
    w wersji wege, czyli z agarem :)))
    potrzebuję przepisu...

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy mam rozumieć, że z serka sojowego? Nigdy nie robiłam, ale myślę że w zamian za galaretkę dajesz sok i agar to tak jak przy "ptasim mleczku"
    1 1/3 szkl. mleka sojowego
    2/3 szkl. soku pomarańczowego
    2 ½ łyżki miodu lub słodu
    2 łyżeczki agaru
    Wykonanie:
    Mleko sojowe lekko podgrzać i rozpuścić w nim cukier( miód). Sok zagotować, zdjąć z ognia i rozpuścić w nim agar, mieszając. Mleko wlać powoli do przestudzonego soku, ciągle mieszając. Ptasie mleczko wlać do wypłukanych zimną wodą kompotierek.
    (Przepis na stronie- siegnijpozdrowie)
    Powodzenia!czekam na sygnał jak się udało:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Może być nawet ze zwykłego serka, bowiem najbardziej zależy mi na nie uzywaniu zelatyny, bo nie jadam wieprzowiny... a że już kilka razy moje serniki na zimno wylądowały w koszu, dlatego potrzebuję czegoś bardziej objaśnionego:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja, oczywiście nie spożywam żelatyny,żadnych galaretek,które zawierają żelatynę i innych produktów które zawierają ten składnik.Obecnie nie mam agaru,postaram się o dokładny przepis w najbliższym czasie. Ale muszę nad tym pomyśleć.... pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń