czwartek, 29 marca 2018

Przepis na chleb z płaskurki


Długo wyczekiwany przepis na chleb z płaskurki. Mój własny taki sprawdzony, nieskomplikowany.

CHLEB Z PŁASKURKI
900 ml  cieplej wody
600 g maki z płaskurki

400 g mąki   Typ 550
ziarna: pestki słonecznika, pestki dyni, nasiona sezamu, nasiona lnu oraz spora łyżeczka czarnuszki
zakwas żytni ok. 350 ml

ZAKWAS
Zakwas wyjmuje z lodówki i wlewam do plastikowej dużej miski. Dolewam 250 ml ciepłej wody i tyle  mąki. Inaczej mówiąc kubek wody i kubek mąki żytniej  typ 2000
Mieszam dokładnie drewnianą łyżką , przykrywam i zostawiam na noc lub na kilka godzin aby zakwas odżywić. Gdy zakwas już nabrał mocy, odkładam  do słoika zakwas na następne chleby i chowam do lodówki.
Do pozostałego zakwasu dodaję mąki i ziarna oraz wlewam 70% wody. mieszam ok. 5 minut. Jeżeli ciasto jest za gęste dolewam więcej wody.
  Foremki smaruję olejem i na dno rzucam garść słonecznika, następnie wkładam ciasto 3/4 wysokości  formy.
Przykrywam lnianą ściereczką i zostawiam na kilka godzin do wyrośnięcia.
Piekę 15 minut  w 230 stopni C / następnie  180 - 190 stopni C / przez 60 minut.
Chleb wyjmuję z formy i   wykładam na kratkę.



5 komentarzy:

  1. Uwielbiam chleby na tych starych odmianach pszenicy czy raczej kuzynkach(orkisz , płaskurka, samopsza) czy kuzynach (kamut) pszenicy . Ten twój wygląda mega apetycznie , trzeba się zaopatrzyć w płaskurkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też ostatnio polubiłam chociaż przyznam ,że nie słyszałam nazwy kamut. To mnie kochana zaskoczyłaś. Wielkim pasjonatem jest mój mąż, uwielbia chleb z płaskurki i samopszy . Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Ta mąka typ 550 też z płaskurki czy z innego zboża?

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie to zwykła np. wrocławska, poznańska... itp. pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny przepis, z chęcią go przetestuję bo bardzo lubię robić takie rzeczy! Czekam na więcej tego typu wpisów! Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń