czwartek, 10 kwietnia 2014

Pesto z czosnku niedźwiedziego

Czosnek niedźwiedzi - w innych krajach jest uprawiany  masowo jako roślina przyprawowa, u nas dziko rosnący- jest pod ochroną! Posiada wiele zalet wymienię tylko najcenniejsze
1.zawiera  selen, witaminy C,A i E
2. nie przyjmuje sztucznych nawozów i wytwarza śluz w oskrzelach,  oczyszcza  drogi oddechowe
3.pobudza wydzielanie żółci
4.zwalcza choroby nowotworowe
5.ma działanie naturalnego antybiotyku
6. niszczy groźnego drożdżaka
7. eliminuje niekorzystne związki  z produktów
i wiele innych...........
Czosnek niedźwiedzi  o tej porze roku do zdobycia. U mojej znajomej( Eli) w ogrodzie, tak się rozrósł,że musiała część  usunąć. Ona z mężem mając " pod nosem"  tyle tego ziela, używają codziennie do sałatek, robią nalewki, pesto. Ja mam od święta , dostałam w prezencie i jestem niezmiernie szczęśliwa.Chciałoby się zatrzymać tą chwilę na dłużej, aby nic się nie zmarnowało.
Dodaję do surówek, na śniadanie,obiad i kolację a także zrobiłam  pesto. Pesto zrobiłam takie łatwiutkie i smaczniutkie, niżej podaję przepis.

Składniki
* 1/2 szkl.  ziaren prażonego słonecznika
* duża garść liści czosnku
*1/4 szkl.  oliwy z oliwek
* sól  do smaku

Wykonanie
Liście dokładnie myjemy, wszystkie składniki  wrzucamy do naczynia i miksujemy. Jeżeli pesto jest za gęste dolewamy więcej oliwy i ponownie miksujemy, Przekładamy do słoiczka i przechowujemy  w lodówce.
Ja używam do makaronów i smarowania kanapek .
Smacznego!





8 komentarzy:

  1. :) u mnie się własnie zaczął sezon niedźwiadka z ogródka :)) ..i jestem ciekawa co powstanie, gdyby zamiast oliwy z oliwek dodać olej kokosowy...to może być ciekawy smak:)
    Pozdrawiam serdecznie!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam czosnek niedźwiedzi - ostatnio odkryłam go jako dodatek do hummusu :)
    Przy okazji chciałabym nominować Twojego bloga do LBA. Mam nadzieję, że zechcesz przyłączyć się do zabawy :) http://kotmakota.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Mio i Mao - ha,ha mogę to samo powiedzieć gdy widzę pesto z czosnku n.pozdrawiam:)
    HappyAlimak - jak zrobisz w wersji kokosowej daj znać, sama jestem ciekawa jak smakuje, pozdrawiam:)
    Karolina Nawrocka- humus robiłam w wersji z buraczkami czerwonymi i tradycyjny, a czosnkiem, chętnie wypróbuję, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czosnek niedźwiedzi odkryłam kiedyś będąc w Niemczech, smakowało świetnie ale nie znałam tej rośliny....liście zielone jak u konwalii po niemiecku nazywa się Bärlauch, i w sezonie można tam bez problemu kupić.. dopiero w internecie znalazłam polską nazwę :)
    Mam nadzieję, że w Polsce też będzie można kupić w sklepie, bo niestety ogródka nie posiadam :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Aga Krycha ja też, mam taką nadzieję szkoda ,że jesteśmy tak w "tyle "z innymi krajami" pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapraszam na aukcje na Allegro będzie tam można kupić świeże liście czosnku niedźwiedziego jak co roku. Czosnek pochodzi z naszej uprawy. Pozdrawiam. Kamaz20.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy- fajna sprawa ale daj znać jak listki urosną , niestety teraz mamy zimę:)

      Usuń